koplogo

                                   Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Kinderen gaan rekenen Optellen tot 100 :
                                  Begeleidingsdienst voor vrijescholen                                      P. van Meurs

 

De rekenkijkwijzer





De rekenkijkwijzer

 

De lijst bevat twaalf rekengebieden, die onderling verband houden.

  1. Elementair getalbegrip
  2. Overzien van kleine hoeveelheden
  3. Splitsen van de getallen tot 10
  4. Optellen tot 10
  5. Aftrekken tot 10
  6. Optellend overschrijden van het eerste tiental
  7. Aftrekkend overschrijden van het eerste tiental
  8. De getalstructuur tot 100
  9. Optellen tot 100
  10. Aftrekken tot 100
  11. Vermenigvuldigen en de tafels
  12. Delen en de deeltafels

naam

klas

9. optellen tot 100

aantekeningen

• Heeft het kind zich de bouwstenen eigen gemaakt die het nodig heeft voor het rekenen tot 100

bij twijfel naar lijst 8

• Welke oplossingsmethoden gebruikt het kind bij het optellen tot 100 Bijvoorbeeld: zie strategiekaart 7

• Welke typen optelsommen tot 100 rekent het kind vlot uit Bijvoorbeeld: 50+20= (hele tientallen optellen) 56+20= (een heel tiental erbij) 56+23= (geen tientaloverschrijding) 56+ 9= (een tiental wordt overschreden) 56+29= (meerdere tientallen overschreden)

• Op welk denkniveau rekent het kind de optelsommen uit Bijvoorbeeld: zie strategiekaart 1

• Welk hulpmateriaal gebruikt het kind, wordt dat in het periodeonderwijs aangereikt? Bijvoorbeeld: getallenlijn (streepjeslijn, tientallenlijn, open getallenlijn), MAB blokjes/staafjes, rekenrek, 100-snoer/20-snoer

• Kan het kind een optelsom omzetten in een betekenisvol verhaal uit de werkelijkheid

• Andersom, kan het kind bij een verhaal of context de passende som bedenken Bijvoorbeeld: ik heb 36 km gefietst, nu nog 24 km en ik ben er. Dan heb ik bij elkaar straks 60 km gefietst (36 + 24 = 60)

• Kan het kind de uitkomst van een som schatten

• Kan het kind bewegend op de getallenlijn in sprongen van 10/1/5 de oplossing vinden